Zdrowie

Witamina B12 – czym jest i na co pomaga?

Witamina B12 – czym jest i na co pomaga?

Jaką funkcję spełnia w organizmie witamina B12?

Witamina B12, znana także jako kobalamina, jest jednym z organicznych związków chemicznych należących do grupy B. W organizmie człowieka wytwarzają ją bakterie znajdujące się w jelicie grubym. Jest to jedna z witamin, które rozpuszczają się w wodzie. Bierze ona udział w tworzeniu czerwonych krwinek, czyli erytrocytów. Ma też znaczący wpływ na układ nerwowy. Wspomaga produkcje neuroprzekaźników, a także osłonki mielinowej nerwów. Ma też wkład w syntezie kwasów nukleinowych, najbardziej w szpiku kostnym. Co istotne, bierze też udział w procesie tzw. metylacji czynników, które biorą udział w przemianie węglowodanów, czy białek. Pomaga też we wchłanianiu kwasu foliowego. Rola witaminy B12 dla organizmu jest więc nieoceniona. Nadmiar witaminy B12 wydalany jest w moczu.

B12 wspiera układ nerwowy.

Jeśli organizmowi dostarcza się odpowiednią dawkę, pozwala to zapobiegać różnym problem neurologicznym. Wpływa m. in na pamięć oraz skupienie i inne funkcje poznawcze. Im mniejsze niedobory, tym wolniej zachodzi pogorszenie sprawności umysłowej w starszym wieku. B12 zmniejsza ryzyko wystąpienia demencji lub Alzheimera. Wspomaga prawidłowe działanie mózgu, zapobiegając niektórym zaburzeniom psychicznym. Ma znaczny wpływ na zapobieganie stanom depresyjnym oraz lękowym. Witamina B12 wspiera funkcje odpowiadające za radzenie sobie ze stresem, który jest bardzo szkodliwy dla organizmu. Jej niedobór może znacząco wpłynąć na pogorszenie samopoczucia.

Witamina B12 i jej działanie na układ krwionośny

Przede wszystkim poprzez obniżanie poziomu homocysteiny zmniejsza ryzyko zachorowania serca. Pomaga więc zapobiegać chorobom jak na przykład udar. Witamina B12 odgrywa też dużą rolę w przeciwdziałaniu anemii. Ta choroba polega na tym, że organizm produkuje zbyt mało czerwonych krwinek, więc B12 ma tutaj bardzo znaczący wpływ.

Na co jeszcze pomaga?

Prawidłowy poziom witaminy B12 wpływa pozytywnie na jakość snu. Wspiera także prawidłowe funkcjonowanie skóry – zapobiega suchości, czy zaczerwienieniom. Pomaga także na trądzik, zmniejsza ryzyko jego wystąpienia. Dzięki niej również paznokcie i włosy będą podatne na złamania.

Co ciekawe, witamina B12 nie jest toksyczna i rzadko objawiają się negatywne skutki nadmiaru w organimzie. Jeśli już się zdarzają, są to przeważnie reakcje alergiczne.

Podsumowanie

Witamina B12 ma korzystny wpływ na wiele potrzebnych funkcji w organizmie. Wspomaga układ nerwowy i krwionośny, zapobiega dolegliwościom psychicznym, wpływa korzystnie na sen oraz skórę, włosy i paznokcie. Warto więc zadbać by w diecie znalazły się jej źródła. Znaleźć ją można w produktach pochodzenia zwierzęcego, m.in w mięsie, jajkach, mleku, czy serach.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *