Wszystkie wady diety ketogenicznej – czy warto ją w ogóle stosować?

Dieta ketogeniczna jest bardzo specyficzna, a jednak wciąż zyskuje na popularności. Wiele osób uważa, że jest to niezawodny sposób na schudnięcie. Czy rzeczywiście każdy może ją stosować i przynosi ona tak świetne efekty? Przyjrzyjmy się temu.

Co to tak naprawdę jest dieta ketogeniczna?

Głównym założeniem diety ketogenicznej jest ograniczenie węglowodanów do minimum, tak naprawdę prawie do zera. W zamian za to spożywane są tłuszcze i są to ilości przekraczające wszelkie dziennie normy. W diecie chodzi o to, by wprowadzić się w stan ketozy. W ten sposób tkanka tłuszczowa zaczyna spalać swoje zapasy. Tłuszcz musi stanowić około 85%zapotrzebowania energetycznego, białko 10%, a węglowodany 5%. Oczywiście dieta ta nie polega na spożywaniu byle jakich tłuszczy, a jedynie tych dobrej jakości.

Dieta ketogeniczna wady

Wytwarzanie ciał ketonowych jest tak naprawdę bardzo ciężke. Dieta ta często wiąże się z dużym zmęczeniem i osłabieniem, częstomoczem oraz nieprzyjemnym zapachem z ust. Zdecydowanie nie jest to zdrowa dieta, którą można stosować przez dłuższy czas. Niskie spożycie węglowodanów, a co za tym idzie: warzyw i owoców prowadzi do powstawania niedoborów witaminowych. Osoby, które przechodzą przez tę dietę muszą się dobrze suplementować. Dietetycy zalecają, by dieta nie trwała dłużej niż 6 miesięcy – w przeciwnym razie można doprowadzić organizm do skrajnego osłabienia. Kolejną wadą diety ketogenicznej jest długi czas przygotowywania posiłków. Dzieje się tak dlatego, że wszystko musi być niezwykle dokładnie ważone, co zajmuje bardzo dużo czasu. Składniki muszą być wyważone co do grama. Jest to również dość droga dieta, ponieważ opiera się na tłuszczach tylko tych dobrych jakościowo. W diecie tej urozmaicenie żywienia jest niezwykle trudne, a jednak trzeba tego jakoś dokonać – to kolejna trudność z jaką zmagają się osoby ją stosujące.

Czy dietę ketogeniczną można wprowadzić sobie samemu?

Wiele osób próbuje w domu samodzielnie schudnąć. Dieta ketogeniczna nie jest jednak sposobem żywienia, który można sobie wprowadzić samemu. Przede wszystkim amator nie jest w stanie odpowiednio wyliczyć stosunku kwasów tłuszczowych omega 3 do omega 6 oraz kwasów nasyconych do jednonienasyconych i wielonienasyconych. Dietę można u siebie wprowadzić tylko z pomocą specjalisty. Długotrwałe stosowanie tej diety w sposób nieprawidłowy może powodować poważne pogorszenie stanu zdrowia. Tak naprawdę specjaliści polecają tą dietę głównie osobom, które mają ku temu wskazania medyczne (na przykład przy padaczce lekoopornej). Pozostałe osoby zachęca się raczej do korzystania z diet, które opierają się na zbilansowanych posiłkach.

Szybko i bez wysiłku

Mimo wielu wad dieta wciąż cieszy się popularnością. To dlatego, że można na niej schudnąć dość szybko i w sumie bez większego wysiłku. Dodatkowo na diecie tej praktycznie nie towarzyszy uczucie głodu, a to już wielka zaleta. Dzięki diecie ketogenicznej stabilizuje się poziom glukozy w organizmie, a to prowadzi do lepszego samopoczucia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *