Zdrowie

Witamina K2, zwana inaczej MK-7 to ważny związek dla organizmu. Na co wpływa i jakie są skutki niedoboru lub nadmiaru?

Witamina K2, zwana inaczej MK-7 to ważny związek dla organizmu. Na co wpływa i jakie są skutki niedoboru lub nadmiaru?

Witamina K2 – na co wpływa?

Witamina K2 należy do grupy K. Jej inna nazwa to menachinon-7, lub MK-7. Odgrywa ważną rolę w pomaganiu organizmowi w wykorzystaniu wapnia do budowy silnych kości i zapobiegania zwapnieniu tętnic. Badania wykazały, że przyjmowanie witaminy K2 może pomóc w zapobieganiu osteoporozie i zwapnieniu tętnic, dwóm najczęstszym chorobom związanym z niedoborem wapnia. Witamina K2 jest produkowana naturalnie przez bakterie i znajduje się w sfermentowanej żywności, takiej jak natto, ser i jaja. Możliwe jest zwiększenie poziomu witaminy K2 poprzez suplementację lub spożywanie większej ilości pokarmów bogatych w tłuszcze. Niski poziom witaminy K2 został powiązany z kilkoma problemami zdrowotnymi, w tym z chorobami układu krążenia, cukrzycą, a nawet niektórymi formami raka. Ponadto stwierdzono, że witamina K2 pomaga w normalizacji komórek i zwiększa ogólny stan zdrowia gospodarki. Bez wystarczającej ilości witaminy K2 w naszym organizmie, nasze kości nie mogą prawidłowo przetwarzać wapnia, co prowadzi do niedoboru osteokalcyny – białka potrzebnego do normalnego wzrostu kości. Posiada również właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne, czyli chroniące przed szkodliwym działaniem tzw. wolnych rodników. Dlatego ważne jest, aby upewnić się, że otrzymujesz wystarczającą ilość witaminy K2 albo poprzez dietę lub suplementację witaminą D3, jak również innymi witaminami i minerałami.

Skutki niedoboru witaminy K2

Bez witaminy K2 organizm nie jest w stanie skutecznie przetwarzać i wykorzystywać wapnia. Niedobór witaminy K2 może prowadzić do zmniejszenia funkcji tzw. białka MGP, które pomaga regulować odkładanie wapnia w komórkach i kościach. Bez niego osteokalcyna nie jest w stanie prawidłowo wiązać wapnia, co prowadzi do słabej mineralizacji kości. Może to mieć poważne, negatywne skutki dla szkieletu. Dzieje się tak dlatego, że kości nie są wtedy w stanie otrzymać niezbędnych składników odżywczych, których potrzebują. Ponadto, bez odpowiedniego poziomu witaminy K2, inne funkcje organizmu, te odpowiadające za serce i krzepnięcie krwi mogą być zaburzone. Zalecane dzienne spożycie witaminy K2 wynosi 90 mikrogramów dla dorosłych; jednak niektóre badania sugerują, że wyższe dawki do 200-300 mg/dzień mogą być potrzebne dla optymalnych korzyści zdrowotnych. Jednakże, dość rzadko brak witaminy K2 prowadzi do poważnych konsekwencji. Ryzyko tego zwiększa się, jeśli poziom tego związku przez długotrwale jest za niski. Dlatego ważne jest, aby starać się stosować zrównoważoną dietę zawierającą odpowiednie źródła witaminy K2 lub suplementację w razie potrzeby.

Witamina K2 – przedawkowanie i nadmiar w organizmie

Zbyt duża ilość tej witaminy może wystąpić, jeśli osoba przyjmuje zbyt dużo suplementów lub żywności bogatej w witaminę K2. Przedawkowanie może doprowadzić do różnych niepożądanych skutków. Wlicza się do nich podwyższone ryzyko tzw. zwapnienie narządów oraz zwiększona krzepliwość krwi. Może ona spowodować powstanie zakrzepów. Te z kolei mogą doprowadzić do chorób serca. Co ciekawe, zbyt duża ilość witaminy K2 potrafi powodować również niedobór innych witamin, takich jak witamina D3. 

Witamina K2 – w jakiej formie zażywać?

Najczęściej spotykaną formą witaminy K2 jest MK7, która jest długołańcuchową formą. Jest najlepiej wchłaniana przez organizm. Można ją znaleźć w formie suplementu lub w niektórych artykułach spożywczych takich jak żółtka jaj, sery i mięso . Przyjmowanie witaminy K2 w postaci MK7 jest zalecane dla osób chcących zwiększyć spożycie tego składnika. Przed tym ważne jest jednak, aby porozmawiać z lekarzem przed stosowaniem jakichkolwiek suplementów, aby upewnić się, że są one bezpieczne i odpowiednie dla Twoich indywidualnych potrzeb.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *