Zdrowie

Witamina D – ile dziennie? Dobowe zapotrzebowanie

Witamina D – ile dziennie? Dobowe zapotrzebowanie

Czym jest witamina D?

Witamina D to grupa związków chemicznych rozpuszczalnych w tłuszczach. W jej skład wchodzą : witamina D2 i D3 i są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Podstawowym źródłem są promienie słoneczne. Witaminę D można znaleźć przede wszystkim w mięsach i olejach, grzybach oraz nabiale. Duża ilość zawiera m.in świeży węgorz – ok. 1200 j.m (jednostek międzynarodowych) na 100 gramów mięsa.

Ile przebywać na słońcu, aby zapewnić sobie witaminę D?

Zaleca się, aby przebywać w świetle słonecznym ok. 10 do 20 minut na dobę.

Dzienne zapotrzebowanie dla dzieci i młodzieży

Dla niemowlaków od 0 do 6 miesięcy jest to 400 j.m na dobę. U tych od 6 do 12 miesiąca życia – 400 do 600 j.m. (zależy to od metody karmienia). Dzieci mające powyżej 1 roku zycia do 10 lat powinny przyjmować ok. 600 – 1000 j.m.

Zapotrzebowanie dla młodzieży od 11 do 18 lat to 800-2000 j.m.

Zapotrzebowanie na witaminę D u dorosłych

Dla dorosłych w wieku od 19 do 65 roku życia jest dawka 800 – 2000 j.m. Dla osób powyżej 65 -roku życia do 75 lat jest to takie same zapotrzebowanie. Inaczej już jest jeśli chodzi o osoby mające więcej niż 75 lat. Dla nich zalecana dawka to 2000 – 4000 j.m dziennie.

Dawka dobowa dla kobiet w ciąży

Kobietom ciężarnym i karmiącym piersią zaleca się dostarczanie organizmowi 2000 j.m na dobę. U nich zapotrzebowanie jest zwiększone, gdyż dotyczy także dziecka.

Pamiętaj!

Wszystkie wyżej wymienione dawki są zależne od masy ciała, dziennej ekspozycji na Słońce. W przypadku różnych dolegliwości zapotrzebowanie może być zwiększone lub wręcz przeciwnie. Osobą, która najtrafniej potrafi to określić jest zawsze lekarz. W razie wątpliwości to do niego należy się zwrócić.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *