Ryż basmati na trzy szybkie sposoby

Ze względu na brak glutenu ryż jest coraz częściej stosowanym w kuchni rodzajem zboża. Jednym z najpopularniejszych produktów jest basmati ryż. Jego smukłe ziarna posiadają lekko orzechowy aromat. Jakie wykazuje właściwości i z czym można go przyrządzić?

Ryż basmati – wartości odżywcze

Ryż basmati jest bardzo zdrowy. Jego regularne spożywanie usprawnia pracę jelit, a to za sprawą dużej zawartości błonnika. Powinny więc po niego sięgać osoby ze skłonnością do częstych zaparć. Jest także źródłem białka, węglowodanów oraz witamin z gruby B. Jakie minerały wchodzą w jego skład? W ryżu basmati jest dużo: żelaza, fosforu, cynku i manganu. Pozytywnie wpływa na wygląd włosów, skóry i paznokci.

Prostota w kuchni, czyli sałatka z ryżem basmati

W kuchni ryż basmati ma bardzo szerokie zastosowanie. To nie tylko dodatek do głównego dania zastępujący ugotowane ziemniaki, ale również składnik sałatek. Dla osób nieprzepadających za spędzaniem długiego czasu w kuchni polecamy prostą do przygotowania sałatkę, którą śmiało zaserwować można członkom rodziny oraz przybyłym gościom.

Potrzebne składniki:
– szklanka ugotowanego ryżu basmati;
– 3/4 puszki ananasa (należy wcześniej schłodzić go w lodówce);
– 200 g sera żółtego;
– 2 ząbki czosnku;
– łyżka majonezu;
– zioła np. majeranek, oregano, prowansalskie;
– pieprz, sól.

Po ugotowaniu ryż odcedzić i poczekać, aż ostygnie. Ser żółty pokroić w kostkę. Jeśli kupiliśmy ananasy w krążkach, dzielimy je nożem na małe kawałki. Ząbki czosnku wycisnąć i dodać do majonezu. Wymieszać, a następnie połączyć z ryżem i ananasem. Przyprawić ziołami, solą i pieprzem. Sałatka gotowa do postawienia na stole w kilkanaście minut!

Azja na talerzu dla zabieganych

Nie ma nic gorszego niż wrócić do domu po ciężkim dniu w pracy i nie zastać obiadu na stole. Niekiedy sami musimy zakasać rękawy i zabrać się do gotowania. Warto mieć w zanadrzu dania, do których przygotowania potrzebne jest raptem kilka minut. Doskonałym przykładem jest potrawka azjatycka z ryżem basmati.

Składniki:
– mrożone warzywa na patelnię;
– szklanka basmati ryżu;
– sos sojowy;
– przyprawy (te z reguły dodawane do opakowania z mrożonką).

Ryż gotujemy, odcedzamy, studzimy. Na patelnię wlewamy tłuszcz. Gdy się rozgrzeje, wrzucamy mrożone warzywa. Smażymy je około 15 minut, często mieszając. Gdy będą miękkie, podlewamy je sosem sojowym i czekamy, aż odparuje. Doprawiamy przyprawami.

Danie podajemy na dwa sposoby. Wymieszane warzywa z ryżem wykładamy na talerz lub ziarna przesuwamy na brzeg naczynia, a środkowe, puste miejsce zajmują azjatyckie warzywa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *