Od czego zacząć ćwiczenia z własnym ciężarem?

Kalistenika to rodzaj treningu, w którym ćwiczymy wykorzystując ciężar własnego ciała. Oczywiście osoby zaawansowane używają obciążeń, żeby osiągać stały progres. Kalistenika ma wiele zalet. Ćwiczenia tego typu możemy wykonywać praktycznie wszędzie, dlatego jeśli wyjeżdżamy nie musimy rezygnować z treningów. Oprócz tego nie obciążamy nadmiernie naszego ciała, co często ma miejsce na siłowni. Treningi kalisteniczne możemy wykonywać nawet codziennie, choć początkujący powinni ćwiczyć 3-4 razy w tygodniu. Na jednym treningu jesteśmy w stanie wykonać więcej powtórzeń niż ćwicząc na siłowni, co przekłada się na spalanie większej ilości kalorii.

Ćwiczenia z własnym ciężarem – od czego zacząć?

Ćwicząc z masą własnego ciała najważniejsza jest prawidłowa technika wykonywania ćwiczeń, gdyż tylko wtedy zaangażujemy do pracy odpowiednie partie mięśniowe. Podstawowe ćwiczenia, które musimy opanować to pompki klasyczne, pompki na barki, podciąganie, wznosy kolan do klatki w zwisie na drążku, dipy i przysiady. Jeśli nie jesteśmy w stanie poprawnie wykonać danego ćwiczenia, to zacznijmy od jego prostszej wersji. Pompki możemy na początku wykonywać na kolanach. Podciągania i dipów możemy się nauczyć z pomocą gum gimnastycznych, które ułatwią nam wykonanie ćwiczeń. Przyciąganie nóg do klatki w zwisie możemy zastąpić unoszeniem nóg leżąc. Jeśli jesteśmy w stanie wykonać kilka serii danego ćwiczenia na jednym treningu, to możemy zacząć wykonywać trudniejszą wersję. Progresować możemy także poprzez większą ilość powtórzeń bądź serii. Utrudnieniem może być również wolniejsze wykonywania ćwiczeń.

Kalistenika – jak powinien wyglądać trening?

Na początku treningu powinna być rozgrzewka. Jest to bardzo ważne, gdyż w kalistenice pracuje praktycznie całe ciało, dlatego musimy się odpowiednio przygotować do wysiłku. Na treningu ćwiczymy wszystkie partie mięśniowe. Po treningu musimy się porozciągać, co zmniejsza ryzyko wystąpienia zakwasów i przyspiesza regenerację. Na początku powinniśmy wykonywać 3-4 treningi w tygodniu. Osoby zaawansowane często trenują codziennie, jednak nie jest to konieczne do osiągnięcia wymarzonej sylwetki.

Dieta odgrywa ważną rolę w treningu. Zwróćmy uwagę na odpowiednią ilość kalorii i białka w diecie. Białko jest potrzebne do budowania mięśni. Jeśli mamy nadwagę, to powinniśmy zacząć od redukcji. Jest to ważne, gdyż nadwaga może w znacznym stopniu utrudniać wykonywanie ćwiczeń. Z kolei jeśli jesteśmy chudzi, to musimy jeść więcej, żeby nasze mięśnie miały energię do wzrostu. W tym wypadku należy stopniowo zwiększać ilość spożywanych kalorii o około 200, dopóki nie zauważymy przyrostu masy ciała.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *