Zdrowie

Czym jest kwas foliowy i gdzie można go znaleźć?

Czym jest kwas foliowy i gdzie można go znaleźć?

Jakie rolę odgrywa dla organizmu ma kwas foliowy?

Kwas foliowy znany jest również jako witamina B9. To istotny związek chemiczny, konieczny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest niezbędny do syntezy kwasów nukleinowych, które odpowiadają za wzrost i podział komórek. Kwas foliowy pomaga również w produkcji czerwonych krwinek, tzw. erytrocytów i przyczynia się do utrzymania prawidłowego poziomu homocysteiny. Homocysteina to rodzaj aminokwasu znajdującego się we krwi. Gdy jej stężenie jest na zbyt wysokim poziomie, może to zwiększać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. B9 odgrywa również kluczową rolę u kobiet w ciąży. Wpływa znacząco na prawidłowy rozwój. Pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia poważnych wad cewy nerwowej u nienarodzonych dzieci. Przyjmując odpowiednia dawkę kwasu foliowego, można zmniejszyć ryzyko wystąpienia tej wady nawet o 70%. Ponadto, związek może pomóc obnizyć poziom homocysteiny, która przyczynia się do wad wrodzonych, takich jak rozszczep kręgosłupa lub anencefalia.

Kwas foliowy – źródła. Gdzie występuje witamina B9?

Źródła kwasu foliowego obejmują ciemnozielone warzywa, takie jak szpinak i brokuły. Znaleźć go można też w produktach pełnoziarnistych i nasionach roślin strączkowych. Dostępne są też płatki śniadaniowe, które mogą zawierać kwas foliowy. bogate są w niego także owoce cytrusowe, jabłka oraz truskawki. Jeśli chodzi o jedzenie pochodzące od zwierząt, to dobrą opcją jest wątroba. Trzeba pamiętać, że związek ten może wytracać się z żywności podczas gotowania lub przechowywania. Spożywanie różnych owoców i warzyw jest najlepszym sposobem na uzyskanie wystarczającej ilości kwasu foliowego w diecie, ale jeśli nie spożywasz wystarczającej ilości, być może będziesz musiał przyjmować suplementy, aby zapewnić odpowiedni poziom tej ważnej witaminy.

Do czego prowadzą niedobory kwasu foliowego?

Niedobór kwasu foliowego może mieć szereg negatywnych skutków dla zdrowia. Bez odpowiedniego poziomu kwasu foliowego, kwasy nukleinowe nie mogą być produkowane. Prowadzi to do wielu problemów w całym organizmie. Braki kwasu foliowego mogą też spowodować problemy z trawieniem, układem odpornościowym i nerwowym. Mogą pojawić się również problemy ze zdrowiem psychicznym, takie jak depresja.

Jaką dawkę kwasu foliowego stosować?

Zalecana dawka kwasu foliowego to 400 mikrogramów dziennie dla dorosłych i 600 mikrogramów dziennie dla kobiet w ciąży. Dla osób zagrożonych niedoborem kwasu foliowego wyższe dawki mogą być konieczne. Konsultacja z lekarzem to najlepszy sposób na dobranie wystarczającej indywidualnej ilości.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *